Categorii
Auto

CU DACIA LA PARADĂ!

Am permis auto de cinci ani și îmi aduc aminte cu zâmbetul pe buze că îndemânarea am câștigat-o datorită unei Dacii, pe care o numeam Furia Galbenă. Era mașina de navetă a tatei, pentru că își păstra Golf-ul la conservat și numai pentru drumuri lungi. Dacia a fost mașina cu care și eu, și mama, am mers fără niciun stres. Dacă se ardea un bec, găseai repede altul de schimb, dacă sărea vopseaua, o duceam la Ghiță priceputul și se rezolva, dacă se întâmpla orice, a doua zi era ca nouă. Dar cel mai tare era că mergea cu gaz, deci ne plimbam fără să simtă buzunarul, cum ar veni. Și încă ceva: avea casetofon și aparat de încălzire mai scumpe decât Dacia în sine.

Au păstrat-o ai mei câțiva ani, apoi a dat-o tata unui prieten care voia să profite de RABLA. Țin minte că s-au despărțit cu greu de ea, dar deh! Una dintre amintirile pe care le am cu Furia Galbenă e că după două ore de condus, mă dureau mușchii de la mâini îngrozitor, parcă fusesem la sală. Iar după ce mi-au luat ai mei Fiesta, un singur lucru am spus: să-i dea Dumnezeu sănătate ăluia care a inventat servodirecția!

De ce-ți povestesc de Dacia noastră aici? Pentru că sigur ai și tu o amintire haioasă cu bătrânul automobil. Iar acum există posibilitatea să nu o mai trimiți la RABLA, ci să o transformi într-o MAȘINĂ ISTORICĂ.
75 de Dacii vechi au fost salvate de drumul la REMAT anul trecut și au devenit vehicul istoric. Ele vor putea fi admirate la paradele auto organizate de Retromobil în toată țara. Cele mai multe sunt Dacii 1300 și 1100, din București și din județele Prahova, Satu Mare, Mureș, Suceava și Brașov.

Anul acesta, proprietarii de mașini istorice românești plănuiesc o excursie pe patru roți până la Cracovia. Pe o stradă de acolo, locuiesc mai mulți polonezi care sunt fani ai mașinilor istorice fabricate în țara noastră. Iar eu ratez plimbarea, pentru că nu mai am cu ce! Așa că, dacă încă mai ai o Dacie, nu o da, restaureaz-o!

Pot deveni vehicul istoric mașinile mai vechi de 30 de ani, care nu mai sunt în producție. Se încadrează aici Daciile 1100, 1300, 1310 fabricate până în 1985, Dacia 2000, Dacia Estafette, 1302, 1304 și 1410 Sport.

Încă nu pot fi atestate, dar peste 10-20 de ani vor deveni mult mai rare decât Dacia 1300: Dacia 500 “Lastun”, Dacia 1320, 1325 “Liberta” și, desigur, Dacia Nova, prima Dacie de concepție românească. Poți afla mai multe pe