Categorii
Auto

CONDUCERE DEFENSIVĂ CU FORD

Ford România a organizat weekend-ul trecut un eveniment tare util pentru tinerii șoferi. Timp de aproape cinci ore, peste 100 de persoane au fost împărțite în patru grupe și fiecare a trecut prin câte o probă.

Înainte de a-ți povesti ce am făcut, vreau să-ți spun câteva lucruri, pe care poate că nu le știai:

Tinerii din Uniunea Europeană care au vârste între 18 și 24 de ani sunt expuși de două ori mai mult riscului de a muri într-un accident rutier, decât șoferii mai experimentați. În perioada 2000-2009, peste 76.000 de tineri europeni au murit în accidente rutiere. Asta înseamnă aproape o cincime din victimele accidentelor rutiere de pe bătrânul continent.

În plus, Bogdan Marișca ne-a spus că în unele țări din Uniunea Europeană, cei care au atestate că au făcut cursuri de conducere defensivă plătesc mai puțin pentru polița RCA, pentru că se consideră că sunt mai pregătiți în fața pericolelor la care sunt expuși. Am înțeles că prevederea asta s-ar putea să apară și la noi, ceea ce ar fi bine.

Instructorii de la Napoca Rally Academy ne-au învățat în primul rând care este poziția corectă de condus, cum trebuie să ținem mâinile pe volan sau ce înseamnă să conduci cu anvelopele foarte uzate. Asta a fost una dintre probele mele preferate. Roțile din spate erau din plastic și practic, trebuia să controlăm mașina după ce smuceam de volan. Ne-am cam învârtit pe acolo, dar a fost palpitant. Și m-am bucurat când instructorul mi-a zis Bravo!

Am văzut cum Ford B-Max frânează în locul meu la viteze reduse. Sistemul mi se pare util într-un oraș aglomerat, când de multe ori te apucă nervii la volan. Spre exemplu, ora 18, Pasajul Basarab, vrei să cobori odată de pe el, dar te miști ca melcul. Coloana începe să curgă ușor, pornești și tu, mergi cu a doua, dar într-o clipă de neatenție, mașina din fața ta frânează brusc. Dacă tu nu ești pe fază, B-Max acționează în mod automat frânele.

Apoi, instructorii ne-au arătat cum se comportă un om în stare de ebrietate: unul dintre participanți a purtat niște ochelari prin care vedea dublu, i s-au atârnat greutăți pe picioare și pe mâini și a trebuit să meargă de-a lungul unei linii drepte. Nu a reușit. Și nici nu a nimerit o minge, a șutat pe lângă ea. Îți dai seama ce pericol îl păștea dacă se urca în starea aia la volan…

În cele din urmă, am trecut fiecare cu mașina printr-un circuit înconjurat cu jaloane (nu am dat niciunul jos!), timp în care am fost cronometrați. Eu am scos douăsprezece secunde. A trebuit să parcurg din nou acest traseu, dar cu telefonul mobil în mână, pentru a-i trimite cuiva mesajul Poartă întotdeauna centura de siguranță. Concluzia? Timpul s-a mărit cu vreo șase secunde, iar atenția mea nu a mai fost 100% la drum.

Am văzut, de asemenea cum reacționează mașina, din punct de vedere dinamic, în situații limită, pe virare și frânare. A fost o sâmbătă frumoasă, pe care am petrecut-o pentru a învăța cum să-mi sporesc siguranța în trafic. Pentru că dacă nu sunt ei atenți, atunci trebuie să fiu eu și în locul lor.

Ai aici o serie de clipuri utile, pe care ți le recomand cu drag. Felicitări, echipei Ford România, ați avut un eveniment reușit! Am văzut plecând de acolo oameni cu zâmbet pe față, organizarea a fost per-fec-tă! La mai multe! 🙂